Koor

FacebooktwittermailFacebooktwittermail

Het Casino-Koor o.l.v. Erik Willems

Het CASINO-KOOR is tot 2014 steeds een gelegenheidskoor geweest, dat enkel instond voor de koorzang bij de talrijke operettes die opgevoerd werden door het operettegezelschap van CASINO.

In den beginne deed men weliswaar beroep op een koor uit Tienen "meegebracht" door toenmalig dirigent Ray Heeren, die ook de leiding had in het symfonie-orkest van CASINO.

Vervolgens passeerden Peter Liesenborghs, Michel Flamand en Laurent Carpentier de revue als dirigent van "DE FIGURATIE"zoals het koor destijds genoemd werd. Begrijpelijk, want de opdracht bij een operette is : zingen EN acteren. In feite zingende figuranten.

Slechts één keer liet het CASINO Operettekoor het afweten, en om de sinds 1922 jaarlijkse traditie niet te onderbreken werd een koor gevraagd uit Maastricht. Met name : "De Meestrichter zangsjuzzeteid" (De Maastrichter zangsociëteit) onder leiding van Jo Van Der Heulen.

Het volgende jaar stond het koor er weer. Ditmaal met Erik Willems als dirigent.  Hij werd opgevolgd door Renilde Peumans, die gedurende jaren ook de vrouwelijke hoofdrol voor haar rekening nam in diverse CASINO - operettes

En zo belanden we stilaan in het heden. Na Renilde Peumans volgt Dirk-Jan Kerris en vanaf 2014 Daniël Van Thielen het dirigentschap voor zijn rekening. Tot heden zal evenwel Erik Willems opnieuw voor zijn rekening nemen, hetgeen intussen is geëvolueerd van een louter "gelegenheids-operettekoor" tot een heus koor dat verschillende stijlen aandurft. De jaarlijkse operette blijft echter een belangrijke invulling voor het Casino-koor.

Repetities zijn wekelijks, gedurende het hele jaar. Het koor telt ondertussen een 20-tal leden. Uiteraard is het koor in de huidige formule nog groeiend en dat maakt een instap voor nieuwe geïnteresseerde mensen, jong of oud, des te interessanter.

Daarom, kom de warme sfeer opsnuiven op één van de repetitiedagen, en het zingen zal als vanzelf komen opborrelen...

Wij repeteren op maandagavond om 20.00 u..

Met dank aan Rachelle Digneffe.